2016-04-07

Aktivitetskalendern - Våren 2016

Nu finns det utbildningar att anmäla sig till i Västerås och Falkenberg. Det går utmärkt att anmäla sig till dessa genom att gå in i Aktivitetskalendern.

 

Infoblad om Grundläggande löpteknik för Motionärer (mini-clinic)

 


2015-08-18

Grundutbildningar i löpteknik för Stockholm

Det har nu lagts in två grundutbildningar i Stockholm. Det går utmärkt som motionär att anmäla sig till dessa. Detta görs genom att gå in i Aktivitetskalendern.

 


2015-08-17

Artikel i Hallands Nyheter

Tisdagen den 11 augusti var det en artikel angående mitt besök i Falkenberg.

 

Till HN-artikeln

HN-artikel 150811


2015-08-10

Grundutbildningar i löpteknik för Västerås och Falkenberg

Det har nu lagts in ett antal utbildningar för hösten i Västerås och Falkenberg. Detta går det som motionär utmärkt att anmäla sig till. Detta görs genom att gå in i Aktivitetskalendern.

 

Infoblad om Grundläggande löpteknik för Motionärer

 

 


2015-08-09

Träningar för allmänheten 10 och 11 aug i Falkenberg

För mer information se Falkenbergs AllStars Facebooksida

https://www.facebook.com/FalkenbergAllstars

 


2015-08-08

Presentkort på löpteknik

Det går utmärkt att beställa presentkort på löptekniksaktiviteterna Grundutbildning i löpteknik (även kallad mini-clinic), Uppföljnings-clinic och privatlektion. Priset är samma som normalpriset på utbildningen som hittas här och giltighetstiden är 12 månader.

Presentkorten beställs på e-mail info@bgmsanalys.se . Tillsammans med presentkortet skickas en kortare beskrivning om löpteknik och fakturan. Presentkortet kan inte användas innan fakturan är betald.

 


2014-06-26

Artikel i VLT

Strax innan midsommar publicerade tidningen VLT en helsidesartikel om mig och löpteknik. Artikeln är ganska bra och innehåller inga betydande fel. Ordvalet "dåliga motionärer" skulle kanske kunna bytas ut till motionärer som är ovana att springa men artikeln beskriver detta okej mot slutet. För övrigt skulle bildtexterna kunna förtydligas på följande sätt:

Den horisontella kraften är inte begränsande i löpningen och därför finns det ingen anledning att försöka göra ett större eller kraftfullare frånskjut. Däremot är det den vertikala kraften som begränsar oss och av den anledningen är det viktigt att tidigt påbörja framåtpendlingen och därmed höja benfrekvensen.

 

Till VLT-artikeln

VLT-artikel 140619


2014-05-04

Vecka 19 - Stockholmsvecka

Hela vecka 19 och delar av vecka 20 tillbringas i Stockholmsområdet för att effektivt sätt försöka tillmötesgå alla de förfrågningar som kommit in.


2014-03-29

Löptekniks-turné i södra Sverige 4 till 14 april 2014

Morgonen den 4 april lämnar vi Västerås för en 11 dagar lång Löptekniks-turné i södra Sverige. Vid varje anhalt så kommer olika typer av löptekniksaktiviteter att genomföras för motionärer, föreningar och företag. Resorna under turnén kommer att genomföras på tandemcykel som under turnén uppskattningsvis kommer att rulla mellan 80 till 100 mil. Turnén kommer att stanna i följande städer:

Linköping (5 april), Kalmar (7 april), Karlskrona (8 april), Kristianstad (9 april), Helsingborg (10 april) , Falkenberg (12-13 april) och Göteborg (13-14 april)

Låter det intressant?! Det finns fortfarande visst utrymme för att planera in ytterligare ett par löptekniksaktiviteter (om cykelbenen är på hugget och vinden inte spelar oss ett spratt :-) ) och det finns även ett antal platser kvar på motionärsutbildningarna. Anmälan till motionärsutbildningarna sker via Aktivitetskalendern och för övriga frågor och funderingar så ring Markus på telefon 070-5566782 eller skicka ett e-mail.

 

Färdmedel under Löptekniks-turnén


2013-12-26

Tips runt löpning på halt underlag

Så här under vintersäsongen så springer vi ofta på ett relativt halt underlag. Många tycker att detta är lite läskigt och avstår löpningen, gör inte det. Det hala underlaget har många fördelar:

(1) Ett halt underlag har mindre friktion vilket gör att kroppen utsätts för mindre horisontal kraft

(2) Se det hala underlaget som din tränare, halkar du så gör du fel! :-P. Halkar du när foten är framför kroppen så springer du med för mycket broms. Halkar du med foten bakom kroppen så har du haft foten i marken för länge och ska börja föra fram den tidigare.

(3) Ett halt underlag brukar lura löparen att höja frekvensen på benen vilket är positivt. Ju halare underlaget är ju mer måste frekvensen höjas. Ett väldigt halt underlag leder således till en väldigt hög frekvens, betydligt högre än vad som är optimalt på underlag med bra fästa. Detta är dock bra träning.

(4) Våga att slappna av trots det hala underlaget.

Jag brukar inte låta löpare ha någon slags brodd på skorna utan vill att de ska tycka att det är lite halt. Löpning på halt underlag går relativt långsammare än när bra fäste finns men det är inget att oroa sig för.

Så, slutligen vill jag bara ge er en rekommendation, undvik att halka!


2013-07-27

Löpteknikstips: Slappna av i fotleden

Väldigt många löpare spänner sin fotled mer än de ska. För att inte belasta strukturen runt fotleden (smalbenet, underbensmusklerna och foten) krävs det en mjuk och avspänd fotled.

Vi har tidigare lärt oss att med en avslappnad fotled så börjar vi fånga upp tyngden på framfot för att sedan få en viss tyngd på hela foten (lite beroende på hastighet). När vi springer i konstant hastighet så kommer foten att landa framför tyngdpunkten (det går inte att landa precis under tyngdpunkten). Om vi i detta läge spänner foten kommer vi motverka rörelsen framåt, alltså öka vår broms. Det blir ungefär samma fenomen som när du håller på att tappa balansen framåt, spänner vaden och går upp på tå.

Försök därför att verkligen slappna av i fotleden första delen av markkontakten.